بیزینس پلن Business Plan همان طرح کسب و کار می باشد که برای شروع هر کاری به آن نیاز دارید یعنی همیشه در ابتدای هر کسب و کاری باید بیزینس پلن را طراحی کنید. در کل نوشتن بیزینس پلن به شما کمک میکند که به اهداف کسب و کارتان برسید. هرگاه شما طرح کسب و کار خود را به دقت و متقاعد کننده طراحی کنید، در هر فاز از کسب و کار خود به سمت اهداف کاری خود نزدیک تر می شود.یک بیزینس پلن حرفه ای می تواند افراد سرمایه دار یا سازمان ها و برخی بانک ها را تشویق به سرمایه گزاری در طرح شما کند ، می توان گفت که بیزینس پلن یک طرح برای طرح کسب و کار شماست تا افراد سرمایه دار ترغیب به سرمایه گذاری در طرح شما شوند
در طرح های کسب و کار خیلی از نکات مورد بررسی قرار می گیرد که برخی از این نکات عبارتند از:
ساخته ی شما برای ارگانی، تیمی، یا گروهی جذاب است؟
آیا مشتری های شما در مکان های خاصی مشغول به کار هستند یا زندگی می کنند؟
آیا هزینه های بسیار زیادی برای کسب و کار شما مدنظر هست؟ و اینکه گروه خاصی ازعهده ی این هزینه بر می آید؟
آیا محدوده ی سنی برای کسب و کار شما وجود دارد؟
در چه محدودیت هایی باید رشد کنید؟
و از این دسته نکات که همگی در اوج دانش لحاظ می شوند.
اگر برای شروع کسبوکارتان با کسی مشورت کنید ممکن است به شما توصیه کند: «اول بیزینس پلن کارت را طراحی کن.» اما بیزینس پلن چیست؟ بیزینس پلن که آن را به «طرح کسبوکار» ترجمه میکنند به منظور کمک به شما برای رسیدن به اهداف کسبوکارتان طراحی میشود. وقتی طرح کسبوکار را به صورت شفاف و متقاعدکننده تنظیم کنید، در هر مرحله از کار تمرکزتان را برای رسیدن به اهداف فردی و مالی هدایت خواهد کرد. یک بیزینس پلن خوب همچنین میتواند افراد و سازمانهایی مانند بانکها را به سرمایهگذاری در کسبوکار شما ترغیب کند. در این نوشته طی سه بخش کلی به این سؤال جواب میدهیم که بیزینس پلن چیست و چگونه میتوان آن را به درستی طراحی کرد
راهنمای تدوین طرح کسب و کار
بخش اول : انجام کارهای لازم
۱)تحلیل بازارهای بالقوه برای کسبوکار شما
۲)مشخص کردن اندازه ی کسب و کار
۳)نیازهای اولیهی شرکتتان را تعیین کنید.
۴)تهیهی نمونهی محصول
۵)مکانهای ممکن برای راهاندازی کسبوکار آیندهتان را بررسی کنید.
۶)هزینهی استارتاپ خود را تخمین بزنید.
۷)خودتان را جای سرمایهگذاران احتمالی بگذارید.
۸)سرمایهگذاران احتمالی را مشخص کنید.
بخش دوم : ساختار دادن به کسب و کار
۱)شرکت تان راتعریف کنید.
۲)استراتژی برنده را انتخاب کنید.
۳)شرکت تان را طراحی کنید.
۴)به مسائل عملی راهاندازی یک کسبوکار توجه داشته باشید.
۵)برنامهای برای بازاریابی طراحی کنید.
۶)اقدامات فروش منعطفی داشته باشید.
بخش سوم : نوشتن طرح کسب و کار
۱)تمام اطلاعات مربوط به کسب و کارتان را سازماندهی کنید.
۲)نوشتن چکیده ی اجرایی را به انتهای نگارش موکول کنید.
۳)تمام اطلاعات را گردآوری و پیش نویس های متعددی تهیه کنید.
۴)خودتان و کسب و کارتان را عرضه کنید.
۵)اطلاعات مالی خود را ارائه و توضیح بدهید.