اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی شماره ای است 12 رقمی که بر طبق قانون برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات می پردازند وضع شده است ، این کد جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود. بر این اساس ، مطابق قانون مالیاتی تصویب شده ، تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند

در بازه فرصت دو ماهه پس از ثبت شرکت شما برای دریافت شناسه اقتصادی اقدام کنید ، اولین مرحله مراجعه به سایت اقتصادی اقدام کنید، اولین مرحله مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور و پیش ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی است ، پس از وارد کردن اطلاعات پایه در این مرحله 7 روز فرصت دارید که اطلاعات خود را تایید کنید ، توجه داشته باشید در صورت عدم تایید اطلاعاتدر بازه زمانی مذکور پرونده شما به صورت خودکار حذف می شود ، در صورتی که مدارک شما کامل نباشد نیز باید اظهارنامه خود را ارائه به موقع اظهارنامه نیست

چرا اخد کد اقتصادی بسیار مهم است ؟

در بسیاری از موارد تجار و شرکت ها برای انجام امور حرفه ای  و همچنین برای کسب در آمد و سود نیاز به واردات و صادرات دارند و به همین دلیل نیازمند کارت بازرگانی هستند و برای اینکه بتوانند کارت بازرگانی دریافت نمایند لازم است که قبلا اقدام به اخذ کد اقتصادی نموده باشند

از دلایل نیاز به کد اقتصادی برای امور مهم تجاری عبارتند از :

  • اخذ کارت بازرگانی
  • شرکت در مزایده ها
  • صدور فاکتور
  • باز کردن حساب در بانک
  • شرکت در مناقصات
  • اخذ قرارداد با شرکتها دولتی

مزایای اخذ کد اقتصادی :

  • کد اقتصادی شماره ای است که به وسیله سازمان امور مالیاتی به فعالان اقتصادی داده می شود و هم چون شماره شناسایی این افراد در سازمان مالیاتی محسوب می شود
  • به واسطه ی کد اقتصادی سازمان امورمالیاتی کشور می تواند دفاتر قانونی ، صورتحسابها و فاکتورهای صادر شده را راحت تر بررسی کند
  • از دیگر مزایای کد اقتصادی کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاشهای ناسالم است.
    اشخاصی که مکلف به اخذ کد اقتصادی اند:
    – تمامی اشخاص حقوقی که در زمینه ی تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالاها و امور خدماتی فعالیت دارند.
    – تمامی اشخاص حقیقی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالا و خدمات فعالند.
    اشخاص حقیقی باید دارای پروانه ی کسب و کار از مراجع مربوطه بوده و محل فعالیت تجاری داشته باشند و شرایط لازم را برای اخذ کد اقتصادی داشته باشند.
    مطابق مصوبه اخیر مجلس، چنانچه شرکتها مراحل اخذ کد اقتصادی را انجام ندهند و این کد را دریافت نکنند از معافیتهای مالیاتی که در ماده 105 قانون سازمان مالیاتی کشور قید شده بی بهره خواهند بود. به موجب ماده 105 قانون سازمان مالیاتی کشور ” درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود، پس از وضع زیانهای (هزینه ها) حاصل از منابع غیر معاف و کسر مالیاتهای مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد مشمول مالیات حداکثر به نرخ 25 درصد خواهند بود.”

مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقیقی:

  • در خواست کتبی
  • سه قطعه عکس 2*3 متقاضی
  • کپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی
  • پرداخت مبلغ 10000رریال و ارایه فیش پرداختی
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی
  • کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری

مدارک مورد نیاز برای در خواست کد اقتصادی اشخاص حقوقی :

  • درخواست کتبی شرکت
  • روزنامه ی رسمی که آگهی تاسیس شرکت در آن درج شده باشد
  • فیش پرداختی به مبلغ 10000 ریال
  • کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  • تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی
  • کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری

مراحل  و مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی:

  • تکمیل دفترچه در واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی_ تکمیل فرم ب مربوطه از واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی
  • کپی اساسنامه و آگهی تاسیس شرکت
  • کپی از مدارک شناسایی اعضای هیات مدیره
  • کپی اظهارات شرکت و پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس
  • کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت
  • پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی

مدارک تکمیل شده را همراه با فرم اطلاعات هویت اشخاص حقیقی به حوزه مالیاتی تحویل داده و سپس سر ممیزی مالیاتی آنها را بررسی می کند. بعد از تأیید و ثبت در دفتر حوزه، در قبال دریافت مدارک رسیدی را صادر می کند و آن را تحویل می دهد.سپس مدارک به اداره ی نظارت و پی گیری تحویل داده و این اداره آنها را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی واداره شماره اقتصادی ارسال کرده و مسئولان مربوطه بعد ازبررسی مدارک، کارت کد اقتصادی را صادر می کنند.در رابطه با اشخاص حقوقی نیز همینطور. بعد از تهیه کارت و کامل نمودن فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی که توسط مدیر عامل یا وکیل قانونی تنظیم و با مهر شرکت ممهور شده را به حوزه مالیاتی تحویل داده و باقی مراحل همانند مراحل اخذ کد اقتصادیتوسط اشخاص حقیقی است.جهت طی مراحل مربوط به اخذ کد اقتصادی وهمچنین دریافت راهنمایی های مورد نیاز با کارشناسان مجرب ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید.

اگر کد اقتصادی نگیریم چه اتفاقی می افتد؟ نگرفتن کد اقتصادی مشمول جریمه می باشد ، شما ممکن است در فرآیند اخذ این کد به دلایل مختلف دچار مشکل شوید یعنی به هر دلیلی اعم از نقص مدارک یا دلایلی از این دست دریافت کد شما طولانی تر شود ، در این شرایط شما اجازه فعالیت ندارید و در صورت شروع به فعالیت اقتصادی مشمول جرائمی که در قانون مشخص شده است می شوید.